Opieka prawna

Jak postępować w przypadku zadłużenia

Prywatne podmioty zajmujące się windykacją często wybierają telefoniczną drogę kontaktu.

Co należy zrobić po otrzymaniu takiego telefonu?

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak postępować w przypadku odebrania telefonu z informacją o zadłużeniu.

Należy zastanowić się czy taki telefon w ogóle powinniśmy otrzymać, przypomnieć sobie czy jest możliwe abyśmy posiadali jakiś dług. Często zaskoczenie takim telefonem nie pozwala na racjonalne przeprowadzenie rozmowy.

Należy jednak zadać windykatorowi kilka pytań, które pomogą ustalić rodzaj zadłużenia i podmiot, który jest wierzycielem. Poproś o dane, imię i nazwisko wierzyciela - zanotuj te informacje. Zapytaj o konkretne dane dotyczące zadłużenia – rodzaj zadłużenia, wysokość zadłużenia, daty spłat oraz pierwotnego wierzyciela i poinformuj, że musisz je sprawdzić.
Pamiętaj, że w polskim prawie istnieje instytucja przedawnienia, której okres jest różny w zależności od rodzaju roszczenia.

Przedawnienie

Twoje długi mogą przedawnić się z upływem roku (np. wszelkie związane z umowami przewozu), w okresie 2 lat (np. umowy o dzieło). Po 3 latach przedawniają się roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz oświadczenia okresowe, czyli związane z najmem, odsetkami czy opłatami abonamentowymi. W ciągu 6 lat przedawnią się natomiast roszczenia, co do których nie stosuje się krótszych okresów. Każde roszczenie należy ocenić indywidulanie i dopasować je do odpowiedniej kategorii.

Przedawnienie roszczenia oznacza, że nie może ono być przymusowo dochodzone.

Warto więc najpierw zweryfikować zasadność wierzytelności, o którą ubiega się telefonicznie podmiot windykacyjny. Może okazać się, że jest ona niezasadna, a rozmowa telefoniczna może doprowadzić do niepożądanych skutków w postaci nieświadomego uznania długu, który jest dochodzony bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.

Potrzebujesz porady prawnej? Nie wiesz co zrobić ze swoim zadłużeniem? Skontaktuj się z zespołem opiekaprawna24h.pl