Opieka prawna

Prawa konsumenta

Dokonywanie zakupów, zarówno stacjonarnych jak i internetowych, jest naszą codziennością. Podczas transakcji zachodzi relacja konsument – sprzedawca, w której konsument jest stroną uprzywilejowaną.

Przysługuje jej szereg uprawnień, w tym między innymi:

Rękojmia

Jeżeli zakupiony produkt posiada wadę to konsument może złożyć reklamację, powołując się właśnie na rękojmię. Wada może polegać np. na braku właściwości, które produkt powinien mieć. Przykładem będzie suszarka, która wieje tylko zimnym powietrzem, czy też telewizor bez pilota, który powinien zostać załączony do zestawu. Reklamację trzeba złożyć bezpośrednio u sprzedawcy okazując przy tym dowód zakupu produktu. Reklamacja może zostać złożona w terminie dwóch lat od dnia zakupu towaru i przysługuje nam zawsze.

Gwarancja

Gwarancję odróżnia od rękojmi to, że jest ona dobrowolna. W skrócie oznacza to, że producent, czy też sam sprzedawca może - ale nie musi - jej udzielić. Okres jej obowiązywania i czas, w jakim kupujący może zgłosić reklamację na jej podstawie, są ściśle określone przez osobę udzielającą takiej gwarancji. Ważną, a mało popularną informacją jest fakt, iż obietnica złożona w reklamie produktu równa się z udzieleniem na niego gwarancji. Jeśli nie zostanie nam udzielona gwarancja, zawsze możemy skorzystać z rękojmi.

Warto pamiętać, że przy zakupach w sklepie stacjonarnym możliwość zwrotu towaru przysługuje wyłącznie, gdy posiada on wadę. Należy wówczas złożyć reklamację na zasadach rękojmi oraz zapoznać się z przysługującymi nam opcjami zwrotu, by wybrać tę najwygodniejszą. Zakupy przez Internet nieco się różnią, tutaj przysługuje prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni.

Potrzebujesz szybkiej i skutecznej porady prawnej? Skontaktuj się ze specjalistami z opiekaprawna24h.pl! U nas uzyskasz oczekiwaną pomoc.